A mobil telefonok használatának számos előnye van, de ezek csak akkor bontakoznak ki, ha a felhsználójuk megtanulja a használatukat. Nem elég elolvasni a készülék használati útmutatóját, a használatnak az is része, hogy megtanuljuk, hogy a telefonálást hogyan illeszthetjük be társas kapcsolatainkba.
- A hívó fél helyzete valamelyest egyszerűbb, mert megválaszthatja a szituációt és az időpontot, amikor hívást kezdeményez. A hívott félnek több szempontot kell mérlegelnie. Egy hívás félbeszakíthat fontos megbeszéléseket, elvonhatja a figyelmünket más, amúgy nagyon fontos ügyekről.
- Ha olyanok a körülmények, hogy nem szívesen folytatnád a beszélgetést, akkor magyarázd el a helyzetet a hívó félnek é,s ígérd meg, hogy majd visszahívod őt. Az a legjobb, ha abban is megegyeztek, hogy mikor hívod vissza a másikat. FONTOS: ne csak ígérgess, hanem hívd is vissza! Ha a hívott fél mégsem érhető el a megbeszélt időpontban, akkor mindenképpen hagyj üzenetet.
- Ha üzenetet hagysz, akkor hagyd meg a neved a hívás okát, és ha szükséges, a saját telefonszámodat. Beszélj tisztán és győződj meg arról, hogy nincs az érthetőséget zavaró háttérzaj. Igyekezz tömör üzenetet hagyni. Ha az üzenet nem mondja külön, hogy a hívó fél újra fog hívni, akkor kötelességünk 24 órán belül visszahívni.
- A telefonba tiszta, nyugodt hangon beszélj. Ez pozitív benyomást kelt.
- Ne rágj rágógumit és ne egyél telefonálás közben.
- Tüsszentés és köhögés esetén fordítsd el a fejed a telefontól és kérj elnézést beszélgetőpartneredtől.
- Ha egy beszélgetés közben kell felvenned a telefont, akkor mindig kérj elnézést, mielőtt felveszi a telefont.
- Ha telefonbeszélgetés közben új hívásod érkezik, akkor az első hívás élvez elsőbbséget. Az első beszélgetőpartneredet csak addig várakoztasd, amíg a másodiktól gyorsan felveszel egy üzenetet. Ha a második hívó fél nagyon fontos, akkor az első féltől kérj elnézést, és ígérd meg, hogy rövidesen visszahívod.
- Kérj elnézést, ha mellétárcsáztál. Mond el a hívott félnek, hogy milyen számot hívtál. Így elkerülheted, hogy többször is rossz helyre menjen a hívásod.
- Hívás kezdeményezésekor tisztán és érthetően mond be neved, és a beszélgetést lassan kezd el, hogy a hívott félnek legyen ideje felfogni, kivel beszél. Ne tételezd fel, hogy a hívott fél úgy is felismeri a hangod.
- Ha hosszabb beszélgetést akarsz lebonyolítani, akkor kérdezd meg a beszélgetőpartnered, hogy ráér-e. Ha 20 percre van szükséged, akkor ne azt kérdezd, hogy “Van fél perced?”
- Telefonbeszélgetés közben ne beszélgess a környezetedben lévőkkel. Ha erre mégis szükség van, kérj a telefon beszélgetőpartneredtől elnézést.
- Ha a vonal megszakad, akkor a hívó félnek kell újrahívnia és elnézést kérnie a hibáért. Még akkor is, ha ő nem tehet róla.
- Ne telefonálj templomban, temetőben, színházi előadás közben, moziban. Ha nagyon fontos hívást vársz, és nem kapcsolhatod ki a készüléket, akkor kapcsold rezgő üzemmódba.
- Ne beszélj túl hangosan, mert az sérti környezetét. Ne beszélj túl halkan, mert akkor beszélgetőpartnered nem fogja érteni mondandód.
- Figyelj beszélgetőpartneredre. Ha olyan tevékenységet folytat beszélgetés közben, ami mellett nem tud folyamatosan figyelni, akkor illendőbb elnézést kérni és egy alkalmasabb időpontban visszahívni a másikat.
- Egy telefonbeszélgetés rendszerint két fél között jön létre (kivéve pl. telekonferencia). Még ha mobilon is beszélsz, töreked arra, hogy a beszélgetést senki se hallja. Ezért lehetőség szerint ne hívj vonatból, buszból, stb. Ha ez elkerülhetetlen, akkor beszélj halkan. Ilyen helyzetben elkerülhetetlen, hogy mások mindent halljanak, ezért ne említs neveket és személyes vagy bizalmas információkat. Ha te kerülsz olyan szituációba, hogy mások beszélgetését végig kell hallgatnod (pl. buszon), akkor próbálj ne odafigyelni.
- Kihangosított készüléknél mindig figyelmeztesd beszélgető partnered a kihangosítás tényéről és a jelenlevőkről a félreértések és kellemetlenségek elkerülése érdekében.
Forrás: http://www.telefonguru.hu/
2015. április